Pieter Hoekstra – Solid Online

Solid Online over kritische koppelingen en het gemak van SETU

Pieter Hoekstra

juni 2021 – Solid Online is een software provider die data van arbeidsbemiddelaars integreert. We spraken CEO Pieter Hoekstra over de rails en de wissels waarop zijn bedrijf dagelijks opereert. “De koppelingen waar wij mee werken zijn misschien wel de meest bedrijfskritische. Daarom is het wezenlijk dat onze kennis van dé standaard van gegevensuitwisseling actueel is. En daarom zijn we nu abonnee van de SETU.”

Softwareleveranciers als Solid Online opereren op twee sporen. Ten eerste verzorgen ze de koppelingen van data tussen bijvoorbeeld inlener en uitzendbureau. Hoe komt een factuur van het ene bedrijf in het systeem van het andere? Daarbij komt de SETU-standaard aan de orde. Ten tweede regelen ze de koppelingen tussen systemen binnen een bedrijf, bijvoorbeeld tussen recruitment, boekhouding en planning.

Dé standaard
Pieter Hoekstra: “SETU standaardiseert gegevensuitwisseling, wat ons werk makkelijker maakt en onze klanten dus kosten bespaart. De grote inleners maken bijna allemaal gebruik van SETU. De kleinere partijen niet altijd en daarom werken wij ook met andere systemen. Maar SETU heeft absoluut onze voorkeur: het is dé standaard.”

Als integratiepartner van ongeveer 25 softwareleveranciers in de flexbranche was het voor Solid Online interessant om te helpen bij de doorontwikkeling van SETU. Hoekstra: “We zijn partner in het zogenaamde FIT-project, samen met TNO en de ABU. De standaard die hieruit rolt, vergemakkelijkt de koppeling van partijen. In de toekomst gaat de implementatie van de koppeling minder tijd kosten.”

De meerwaarde van een abonnement
Sinds begin 2021 heeft Solid Online een abonnement bij de SETU. Hoekstra: “Het past in onze strategie om developing partner te zijn van allerlei softwarebedrijven. We willen onze kennis op orde hebben. En deze koppelingen zijn zo enorm kritisch: als er iets misgaat in de uitwisseling van uren bijvoorbeeld: dat mag gewoon niet gebeuren. Dus daar moeten we bovenop zitten. Door het abonnement zijn de lijntjes kort en is een telefoontje genoeg, mocht er iets geks aan de hand zijn.”